Als organisatie is kwaliteit hetgeen dat je kenmerkt. Iedere baas droomt ervan om een bedrijf te leiden dat slechts positieve feedback ontvangt en elke klant weer even tevreden achterlaat als de vorige. Desalniettemin kan het soms moeilijk zijn om die kwaliteit ook daadwerkelijk te waarborgen en vast te houden. De zwakke plekken en kritiekpunten aanduiden is soms een moeilijk en onoverzichtelijk proces. Gelukkig wordt dit steeds gemakkelijker. Met de hulp van computers kan bijvoorbeeld een kwaliteitsmanagementsysteem de oplossing zijn. Via zo’n systeem kun je namelijk makkelijk in kaart brengen of de klant wel ontvangt wat hem of haar beloofd is.
Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem?
Een kwaliteitsmanagementsysteem is een soort software die je kunt gebruiken om de voortgang van je bedrijf voortdurend in kaart te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld zien of vragen en klachten van klanten wel voldoende en op tijd worden verwerkt. Daarbij laat de software zien wat momenteel de zwakke plekken in de bedrijfsvoering zijn, waardoor je consistent, dag in dag uit, verbeteringen kunt beginnen in te voeren. In feite is een kwaliteitsmanagementsysteem dus een hulpmiddel bij het managen van het bedrijf. Als baas heb je nog steeds de leiding, maar het systeem laat zien waar die leiding op dat desbetreffende moment het meest verlangt wordt.
Van goed naar beter
Bij verschillende bedrijven is al gebleken dat het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem niet alleen de ogenblikkelijke fouten aan het licht brengt, maar ook de algemene voortgang chronisch verbetert. Doordat de software altijd weer aanduidt wat er beter kan, verandert al snel de cultuur binnen een bedrijf. Men gaat spoedig en voortdurend opzoek naar verbeterpunten, wat uiteindelijk betekent dat het bedrijf iedere dag weer een stukje beter wordt in haar functioneren. Als je een kwaliteitsmanagementsysteem in huis haalt belooft dat dus een rooskleurige toekomst.